Diagnoza autyzmu i zespołu Aspergera
Autyzm i zespół Aspergera to specyficzne zaburzenia rozwojowe, które manifestują się przede wszystkim w obszarze komunikacji, interakcji społecznych oraz zachowań. W poradni psychologiczno-pedagogicznej stawiamy na dokładną i wieloaspektową diagnostykę, aby zapewnić jak najbardziej precyzyjne i trafne rozpoznanie.
Czym jest diagnoza?
Diagnoza to kompleksowy proces badania, którego celem jest zidentyfikowanie ewentualnych zaburzeń rozwojowych u dziecka lub młodzieży. Przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, testów oraz obserwacji, nasi eksperci są w stanie ocenić, czy u pacjenta występują objawy charakterystyczne dla spektrum zaburzeń autystycznych.
Kto bierze udział w diagnozie?
W procesie diagnozy angażowani są różni specjaliści, w tym:
- Psycholog
- Pedagog specjalny
- Logopeda
- Lekarz specjalista (np. neurolog, psychiatra dziecięcy)
Przebieg etapów diagnozy
Wstępna konsultacja
Cel: Zebranie pierwszych, kluczowych informacji na temat dziecka oraz wstępne zorientowanie się w obszarach ewentualnych trudności.
Przebieg: Spotkanie trwa zwykle od 60 do 90 minut. Rodzice przedstawiają historię rozwoju dziecka, jego mocne strony oraz obszary, które budzą ich niepokój. Specjalista pyta o mile kamieniowe rozwoju, zachowania społeczne, sposób komunikacji oraz ewentualne specyficzne zainteresowania czy zachowania.
Obserwacja
Cel: Zrozumienie funkcjonowania dziecka w naturalnych warunkach oraz identyfikacja ewentualnych trudności w interakcjach społecznych czy komunikacji.
Przebieg: Obserwacja może odbywać się w poradni, domu, przedszkolu czy szkole. Specjaliści obserwują interakcje z rówieśnikami, reakcje na nowe sytuacje oraz sposób komunikacji z dorosłymi i dziećmi.
Testy diagnostyczne
Cel: Ocena konkretnych obszarów funkcjonowania dziecka za pomocą standaryzowanych narzędzi.
Przebieg: Używane są różne testy, w zależności od wieku dziecka i obszaru zainteresowania diagnosty. Mogą to być testy oceniające rozwój społeczny, zdolności poznawcze, funkcjonowanie sensoryczne czy zdolności komunikacyjne.
Rozmowy z nauczycielami i opiekunami
Cel: Uzyskanie pełniejszego obrazu funkcjonowania dziecka w różnych środowiskach.
Przebieg: Specjaliści rozmawiają z osobami, które mają codzienny kontakt z dzieckiem poza domem. Dzięki temu można lepiej zrozumieć, jakie trudności pojawiają się w różnych kontekstach i czy obserwowane zachowania są stałe niezależnie od środowiska.
Analiza wyników
Cel: Zintegrowanie zebranych informacji i dokonanie oceny.
Przebieg: Zespół specjalistów spotyka się, aby omówić wyniki badań, obserwacji oraz rozmów z nauczycielami i opiekunami. Dzięki temu podejmowane są decyzje o dalszym postępowaniu oraz ewentualnym postawieniu diagnozy.
Podsumowanie i omówienie wyników z rodzicami
Cel: Przedstawienie rodzicom wyników diagnozy oraz zaleceń dotyczących dalszego postępowania.
Przebieg: Spotkanie z rodzicami, podczas którego dokładnie omawiane są wyniki oraz rekomendacje. Rodzice mają też możliwość zadawania pytań i wyrażania swoich wątpliwości.
Konsultacje przed diagnozą
Przed przystąpieniem do pełnej diagnozy zachęcamy do konsultacji psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej. Dzięki temu można dokładniej określić, czy diagnoza jest rzeczywiście konieczna i jakie są główne obszary zmartwień rodziców. To ważny krok, który pozwala na dostosowanie procesu diagnostycznego do indywidualnych potrzeb dziecka.