Diagnoza autyzmu i zespołu Aspergera

Autyzm i zespół Aspergera to specyficzne zaburzenia rozwojowe, które manifestują się przede wszystkim w obszarze komunikacji, interakcji społecznych oraz zachowań. W poradni psychologiczno-pedagogicznej stawiamy na dokładną i wieloaspektową diagnostykę, aby zapewnić jak najbardziej precyzyjne i trafne rozpoznanie.

Czym jest diagnoza?

Diagnoza to kompleksowy proces badania, którego celem jest zidentyfikowanie ewentualnych zaburzeń rozwojowych u dziecka lub młodzieży. Przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, testów oraz obserwacji, nasi eksperci są w stanie ocenić, czy u pacjenta występują objawy charakterystyczne dla spektrum zaburzeń autystycznych.

Kto bierze udział w diagnozie?

W procesie diagnozy angażowani są różni specjaliści, w tym:

  • Psycholog
  • Pedagog specjalny
  • Logopeda
  • Lekarz specjalista (np. neurolog, psychiatra dziecięcy)

Przebieg etapów diagnozy

Wstępna konsultacja

Cel: Zebranie pierwszych, kluczowych informacji na temat dziecka oraz wstępne zorientowanie się w obszarach ewentualnych trudności.
Przebieg: Spotkanie trwa zwykle od 60 do 90 minut. Rodzice przedstawiają historię rozwoju dziecka, jego mocne strony oraz obszary, które budzą ich niepokój. Specjalista pyta o mile kamieniowe rozwoju, zachowania społeczne, sposób komunikacji oraz ewentualne specyficzne zainteresowania czy zachowania.
Obserwacja

Cel: Zrozumienie funkcjonowania dziecka w naturalnych warunkach oraz identyfikacja ewentualnych trudności w interakcjach społecznych czy komunikacji.
Przebieg: Obserwacja może odbywać się w poradni, domu, przedszkolu czy szkole. Specjaliści obserwują interakcje z rówieśnikami, reakcje na nowe sytuacje oraz sposób komunikacji z dorosłymi i dziećmi.
Testy diagnostyczne

Cel: Ocena konkretnych obszarów funkcjonowania dziecka za pomocą standaryzowanych narzędzi.
Przebieg: Używane są różne testy, w zależności od wieku dziecka i obszaru zainteresowania diagnosty. Mogą to być testy oceniające rozwój społeczny, zdolności poznawcze, funkcjonowanie sensoryczne czy zdolności komunikacyjne.
Rozmowy z nauczycielami i opiekunami

Cel: Uzyskanie pełniejszego obrazu funkcjonowania dziecka w różnych środowiskach.
Przebieg: Specjaliści rozmawiają z osobami, które mają codzienny kontakt z dzieckiem poza domem. Dzięki temu można lepiej zrozumieć, jakie trudności pojawiają się w różnych kontekstach i czy obserwowane zachowania są stałe niezależnie od środowiska.
Analiza wyników

Cel: Zintegrowanie zebranych informacji i dokonanie oceny.
Przebieg: Zespół specjalistów spotyka się, aby omówić wyniki badań, obserwacji oraz rozmów z nauczycielami i opiekunami. Dzięki temu podejmowane są decyzje o dalszym postępowaniu oraz ewentualnym postawieniu diagnozy.
Podsumowanie i omówienie wyników z rodzicami

Cel: Przedstawienie rodzicom wyników diagnozy oraz zaleceń dotyczących dalszego postępowania.
Przebieg: Spotkanie z rodzicami, podczas którego dokładnie omawiane są wyniki oraz rekomendacje. Rodzice mają też możliwość zadawania pytań i wyrażania swoich wątpliwości.

Konsultacje przed diagnozą

Przed przystąpieniem do pełnej diagnozy zachęcamy do konsultacji psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej. Dzięki temu można dokładniej określić, czy diagnoza jest rzeczywiście konieczna i jakie są główne obszary zmartwień rodziców. To ważny krok, który pozwala na dostosowanie procesu diagnostycznego do indywidualnych potrzeb dziecka.