Adaptacja

Włączanie dziecka autystycznego i z zespołem Aspergera do grupy rówieśniczej musi być przemyślanym procesem, powinno uwzględniać aktualne kompetencje dziecka, sprzyjać uczeniu się i budowaniu relacji społecznych.

W pierwszym etapie tworzymy dla dziecka przyjazne środowisko – oznaczone miejsce w szatni, wpisanie na listę obecności, podpisana teczka na prace, oznaczone miejsce przy stoliku. Na początku terapia odbywa się w gabinecie, a pobyty w grupie są krótkie. 

Nasz przedszkolak powoli oswaja się z dziećmi, pomieszczeniem, zabawkami oraz obowiązującymi zasadami i rytuałami.

W drugim etapie terapia dziecka wciąż odbywa się głównie w formie indywidualnej, 

w parach albo małych grupkach. W swojej grupie przebywa na wybranych zajęciach, spożywa posiłki lub uczestniczy w ulubionych aktywnościach.

W kolejnych etapach dziecko coraz pełniej uczestniczy w zajęciach grupowych, 

a środowisko, w którym przebywa, jest dla niego wspierające. Najkorzystniejsze jest stopniowe i powolne wydłużanie czasu pobytu w grupie, jak również okresowe skracanie go po dłuższej nieobecności dziecka w przedszkolu.